Första dagen

Nu har jag (äntligen) fått tummen ur och skriva lite om min makeuputbildning. Var bara tvungen att gifta mig först :)

Det var då precis efter påsk 2009, den 14 april, som det var dags att infinna sig på Makeupstudion i Vasastan. Åtta nervösa tjejer som fick presentera sig själva och sedan också intervjua och presentera varandra. Vi fick veta ordningsregler som gällde och exakt vilka kriterier som gällde för att uppnå de olika graderna som finns. Diplomerad makeupartist eller professionellt diplomerad makeupartist.

Jag satsade såklart på professionellt diplomerad, det var allt eller inget kändes det som, även om det var sjukt mycket mer jobb än jag någonsin kunnat föreställa mig innan. Jag trodde att vi skulle sminka i 4 timmar, gick hem och that´s it. Enstaka läxor.

Men varje dag satt jag och skrev rent anteckningar och fyllde på med text till delrapporten som skulle in varje vecka, plus många extrauppgifter av varierande svårighetsgrad som skulle lämnas in. Plus praktikplatser.
Detta hade aldrig fungerat om det inte var så förbannat kul!
Med en åttamånaders bebis i början var det elva tuffa veckor som väntade. Men jag ångrar mig inte, skulle gjort exakt likadant idag om jag vetat vad som väntade!


Efter den första nervösa dagen var det äntligen dags att börja på allvar!
Men även grunderna är inte helt självklara även om man har varit intresserad av smink länge... Det är ett helt annat sätt att sminka på än vad man var van vid att sminka sig själv innan! Bara att ha 9 olika nyanser att blanda en grund på är inte helt lätt... :)

Nu låter kanske allt väldigt jobbigt, men det var den känslan jag hade första dagen. Vad har jag gett mig in på? Men det visade ju sig senare vara helt rätt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0